Agama dan pembangunan dijangka menjadi perkara pokok apabila pengundi bumiputera Sarawak membuat keputusan mereka dan keluar mengundi pada pilihan raya negeri negeri pada 16 April ini.
Bagi ahli politik sains Sarawak, James Chin, tindakan pihak berkuasa merampas dan menahan Alkitab Injil dan mengecop buku suci penganut Kristian pasti mempengaruhi corak pengundian mereka.
Menurut Chin, kebanyakan Orang Ulu, Iban dan Bidayuh, yang dirangkumkan sebagai bangsa Dayak adalah beragama Kristian dan agama berperanan besar dalam kehidupan seharian mereka.
Separuh daripada 56 kerusi majoriti bumiputera terdiri daripada pengundi Dayak manakala separuh lagi pula terdiri daripada majoriti Melayu-Melanau yang kebanyakan mereka beragama Islam. Bagaimanapun sesetengah kaum Melanau juga beragama Kristian.
“Jika seseorang mubaligh atau paderi mengambil pendirian aktivis, beliau boleh mempengaruhi pendapat. Beliau tidak perlu berkhutbah kepada jemaahnya siapa yang patut mereka undi tetapi hanya menghantar isyarat memberitahu cerita dalam bentuk kiasan,” kata pensyarah Universiti Monash itu.
Katanya, perkara itu tidak dilakukan pada pilihan raya negeri Sarawak 2006 tetapi dilihat ketika pilihan raya kecil parlimen Sibu di mana rampasan Alkitab menjadi punca kemenangan DAP.
Rakan penganalisis politik dari Sarawak, Jeneri Amir juga bersetuju isu Alkitab adalah panas dan telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan masyarakat bumiputera Kristian.
Namun beliau tidak pasti sama ada isu itu mampu merungkai propaganda yang disebarkan sejak berdekad-dekad yang lalu dan juga amalan politik naungan dan takut yang disematkan itu.
Menurut pensyarah dari Universiti Malaysia Sarawak itu, dalam beberapa kes lalu, jalan-jalan menunju ke rumah panjang di mana penduduknya menyokong pembangkang telah tidak diturap manakala mentol dikeluarkan dari tiang lampu.
“Ada yang takut dihukum. Mereka tahu harga yang perlu dibayar... rumah panjang akan jadi susah. Bagi tuai rumah, elaun bulanan RM800 juga mungkin hilang,” katanya sambil menambah masyarakat berkenaan amat bergantung kepada bantuan kerajaan.
Namun katanya, seperti paderi, tuai rumah, aktivis tempatan dan pemimpin akar umbi mempunyai pengaruh politik dan corak pengundian di kalnagan masyarat tersebut.
~MK~
2 comments:
Kepada Dayak Abang & Kakak sekalian, sila baca: Surat Joshua 1:9
Djaton aku idjä manjoho ikau? Uräuräh, mentementeng ikau; äla ikau mikäh, äla taräwen, krana Jehowa, Hatallam, mampahaiak ikau huang karä panggoetm.
Yosua 1:9 Bukankah telah Kuperintahkan kepadamu: kuatkan dan teguhkanlah hatimu? Janganlah kecut dan tawar hati, sebab TUHAN, Allahmu, menyertai engkau, ke manapun engkau pergi."
++ jangan juga macam Esau, sebab roti dan kacang merah saja terjual hak kesulungan...
Genesis 25:30-34 Koan Esau dengan Jakob: Soho aku manjurop talo bahandang tä! Krana aku paham kaujuhku. Tagal tä iä inggarä Edom. (Idjä bahandang.) 31. Maka koan Jakob: Djual akangku andau toh pangkat kabakasm. 32. Koan Esau: Itäm, aku puna akan matäi kea, kanduengku pangkat kabakasku tä? 33. Tä koan Jakob: Sumpah akangku andau toh. Palus iä sumpah akae, mandjual pangkat kabakase akan Jacob. – (Ibran. 12, 16.) 34. Tä Jakob manenga tepong akan Esau, tuntang djohon hare-tak. Maka iä kuman belom, limbah tä iä mendeng palus hagoet. Kalotä Esau nalua pangkat kabakase.
25:30Kata Esau kepada Yakub: "Berikanlah kiranya aku menghirup sedikit dari yang merah-merah itu, karena aku lelah." Itulah sebabnya namanya disebutkan Edom.25:31 Tetapi kata Yakub: "Juallah dahulu kepadaku hak kesulunganmu."25:32 Sahut Esau: "Sebentar lagi aku akan mati; apakah gunanya bagiku hak kesulungan itu?"25:33 Kata Yakub: "Bersumpahlah dahulu kepadaku." Maka bersumpahlah ia kepada Yakub dan dijualnyalah hak kesulungannya kepadanya.25:34 Lalu Yakub memberikan roti dan masakan kacang merah itu kepada Esau; ia makan dan minum, lalu berdiri dan pergi. Demikianlah Esau memandang ringan hak kesulungan itu.
Post a Comment