REFORMASI KAJANG

Fatwa Mutakhir Yusuf Qaradawi mengenai Konspirasi 2 terhadap DSAI

Pembongkaran Video Seks DSAI




Pengakuan YB Johari Abdul Tentang Video Seks Eskay

Pembatalan penggunaan dakwat 'indelible' (tidak terpadam) akan selama lamanya memahat tulisan PENIPU DAN MUSUH RAKYAT di dahi lebar Pengerusi SPR. Sifat MUNAFIK yang amat keji ini mengundang kemarahan dan kekecewaan yang menggunung di kalangan pengundi pengundi. Memang kita sedia maklum mengharapkan ketelusan daripada SPR samalah seperti mengharap gajah dapat melepasi mata jarum.


Bukankah UMNO sendiri lahir dari perhimpunan2 HARAM memprotes Malayan Union yang telah diadakan seluruh Malaya ada tahun 1946.

Kalau hendak menunggu permit, maka tidak lahirlah UMNO kerana tidak mungkin Polis pada masa itu akan memberi permit kepada perhimpunan2 yang membawa kepada lahirnya UMNO.

Oleh sebab itu, penentangan UMNO terhadap BERSIH 2.0 adalah satu bentuk KEMUNAFIKAN yang tersangat besar.



Mufti Perak Sanggah Sumpah Laknat Eskay









Wednesday, September 7, 2011

KERAjaan Inggeris Bunuh Mat Indera UMporNO Fitnah Pula

Allahyarham Mat Indera digantung sampai mati oleh Kolonial Inggeris pada tahun 1953

Mat Sabu kini sekali lagi telah memanaskan bahang politik negara, kali ini pihak media arus perdana kelihatan lebih cenderung untuk mempalitkan Mat Sabu dan partinya PAS sebagai pro komunis, kerana Mat Sabu begitu kuat mempertahankan Mat Indera sebagai seorang wira@hero Melayu yang berani mencabar kekuatan Inggeris yang sedang menjajah Malaya pada masa itu.

Mat Indera seorang pemimpin Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) bagi daerah Muar di Johor menjadi kecaman oleh media di negara ini kerana beliau dikatakan berjuang bersama Parti Komunis Malaya lalu dilabelkan sebagai pengkhianat bangsa dan negara akibat tindakannya menyerang Balai Polis di Bukit Kepong pada tahun 1950 yang menyebabkan kematian 25 anggota polis sekaligus memusnahkan keseluruhan struktur bangunan balai polis berkenaan.

Mat Indera yang sudah pun mati di tali gantung di tangan pemerintah Inggeris pada tahun 1953 kini dibela pula oleh Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS. Mat Sabu tetap dengan pendiriannya dan tidak mahu memohon maaf di atas kenyataannya itu, kerana beliau merasakan perjuangan Mat Indera melawan Inggeris merupakan suatu tindakan yang berani dan menyebabkan pihak Inggeris telah tercabar.

Mat Indera dilabelkan oleh Inggeris sebagai pengganas komunis yang paling dikehendaki pada masa itu kerana Inggeris merasakan tindakan Mat Indera itu sebagai pengkhianat bangsa dan negara.

Isu Mat Indera dan Mat Sabu kini memasuki era 'jerangkap politik' kerana kelihatannya UMNO dan PAS masing-masing berhujah tentang kewajaran patrotisme Mat Indera yang tidak berpihak kepada penjajah Inggeris semata-mata kerana dianya berjuang atas platfom komunisme yang menyerang balai polis Bukit Kepong; sedangkan di pihak yang cenderung menyerang Mat Sabu pula mempersoalkan kenyataan Mat Sabu di dalam satu ceramah politik di Tasek Gelugor, Pulau Pinang tempoh hari seolah-olah pemimpin PAS itu bagaikan berjiwa komunis seperti Mat Indera.

Apakah cara membesarkan isu ini seolah-olah ada kecenderungan untuk menyatakan Mat Sabu juga komunis? Benarkah Mat Sabu itu berfahaman komunis di dalam PAS? Jikalau benar isu Mat Indera berjaya mengkomuniskan Mat Sabu, maka hebat sungguhlah roh Mat Indera yang telah berjaya menghantui puak-puak kolonial dan sekutunya semasa hayat Mat Indera di kandung badan lagi.

Saya menjangkakan hasrat pihak tertentu untuk mengesahkan bahawa Mat Sabu adalah seorang pejuang komunis semata-mata dengan hujah kononnya beliau membela Mat Indera, pasti ianya akan menemui kegagalan sebaliknya akan menjadi jerangkap politik kepada parti pemerintah.

Mat Sabu sudah pasti akan berhujah bahawa dirinya bukan sahaja 'tidak berminat' dengan komunisme malah akan mendakwa pula bahawa UMNO memang ternyata begitu pro kolonialisme Inggeris yang pernah dibenci oleh rakyat sebelum ini. Mendakwa Mat Sabu sebagai pro komunis samalah juga mengheret partinya iaitu PAS sebagai pro komunis.

Apakah untungnya kepada UMNO jika mendakwa Mat Sabu dan PAS sebagai komunis sedangkan elemen komunisme tidak sedikit pun terpahat di hati mereka? Bukankan isu ini akhirnya akan menjadi sumber fitnah yang memerangkap dan memakan diri, malah mungkin menjadi modal politik pihak pembangkang untuk meremehkan UMNO yang telah mereka anggap sebagai 'radio buruk'.

Parti Komunis Malaya yang diasaskan pada tahun 1930 telah diperkudakan oleh Inggeris untuk melawan fasis Jepun yang menduduki Malaya selama tiga setengah tahun sejak Disember 1941. Pihak Inggeris telah mempersenjatai Tentera Anti Jepun Rakyat Malaya (TAJRM) yang diterajui oleh Parti Komunis Malaya untuk melawan tentera Jepun dan akhirnya Jepun berjaya dinyahkan sebelum Inggeris kembali menjajah Malaya.

Pada tahun 1948 pihak Inggeris terpaksa mengisytiharkan darurat di seluruh Malaya kerana Inggeris begitu mendendami gerila Komunis yang kian memperhebatkan gerakan bersenjata secara gerila di dalam hutan untuk menghalau penjajah Inggeris.

Perjuangan menentang penjajahan ini begitu ketara sekali malah rakyat mempunyai pilihan sendiri samada menyokong perjuangan gerila yang dicetuskan oleh PKM ataupun menyokong gerakan politik secara diplomatik yang digagaskan oleh Dato' Onn Jaafar yang kemudiannya menyerahkan baton kepimpinan kepada Tunku Abdul Rahman mengetuai perjuangan UMNO yang ditubuhkan pada 11 Mei 1946.

Akhirnya perjuangan secara dipomatik terpaksa dirintis menerusi platfom politik UMNO dan Perikatan setelah Inggeris merasa serik untuk berhadapan dengan gerakan bersenjata yang dipelopori oleh gerila PKM, dan sebelumnya gerakan politik kiri yang dirintis oleh Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM).

Kita seharusnya berterima kasih kepada semua pejuang kemerdekaan yang telah menggunakan berbagai daya dan helah untuk menegakkan kemerdekaan tanah air. Lebih 446 tahun negara kita dijajah hinggalah tanggal 31 Ogos 1957 menjadi detik bersejarah menyaksikan negara bangsa ini berjaya dimerdekakan.

Menikmati arti kemedekaan ini, janganlah sampai kita terlupa dengan keringat dan airmata malah bukan sedikit tertumpahnya darah pejuang nasiolnalis kita terutama di sekitar tahun 1930an hingga membawa kepada pendudukan Jepun sekitar tahun 1941-1945 yang membabitkan pejuang-pejuang di dalam KMM, AWAS, API dan kemudiannya PKMM. UMNO telah menjadi pelengkap kepada era perjuangan kemerdekaan apabila semua pertubuhan termasuk PKMM bergabung menubuhkan PEKEMBAR atau UMNO untuk membulatkan azam perjuangan menebus kembali tanah air dari tangan penjajah.

Kita mendoakan pejuang bangsa seperti Dato' Maharaja Lela, Tok Janggut, Dato' Bahaman, Mat Kilau janganlah mereka ini dianggap sebagai penderhaka semata-mata kerana mereka bergadai nyawa melawan Kolonial Inggeris pada masa itu.

Dato' Maharajala Lela, Mat Kilau, Dato' Bahaman & Tok Janggut

Pak Sako, Dr. Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam & Rosli Dhoby

Begitu juga jangan dilupai Dr. Burhanuddin Al-Helmy, Ishak Mohamad (Pak Sako), Ahmad Boestamam, Musa Ahmad, Ustadz Abu Bakar Al-Baqir, Shamsiah Fakeh dan ramai lagi tokoh nasionalis yang masih hidup seperti Abdullah CD yang pernah berjuang di dalam KMM, PKMM dan kemudiannya di dalam PKM - semua mereka ini telah melakarkan tawarikh perjuangan bangsa yang bukan alang kepalang untuk dikenang jasanya. Mereka berjuang dengan penuh semangat untuk melihat negara ini bebas dari cengkaman penjajah.

Dalam meneruskan legasi kemerdekaan ini, bukanlah perpecahan dan persengketaan sesama sendiri yang wajar dipertahankan, sebaliknya apa yang wajar dipertahankan ialah semangat perpaduan tulen di kalangan rakyat jelata. Kita berharap isu Mat Indera tidak menjebakkan diri kita untuk menuding jari lagi kepada arwah itu tentang penderhakaannya kepada kolonial Inggeris yang dah lama mencengkam kehidupan kita.

Biarlah arwah Mat Indera, Tok Janggut, Tok Bahaman, Mat Kilau, Rosli Dhobi di Sarawak, Mat Salleh di Sabah dan Tok Maharaja Lela yang membunuh JWW Birch terus bersemadi dengan penuh syahdu di pusara masing-masing. Generasi mendatang tetap tidak akan melupai jasa-jasa mereka.

MAT INDERA SEPINTAS LALU

Mat Indera duduk di depan budak yg senyum

Mat Indera ketika ditahan Polis

Nama penuh: AHMAD BIN INDERA, berdarah pahlawan daripada keturunan Datuk Bentara Husin Lela Pahlawan Siak Seri Inderapura yang menjadi panglima kanan Sultan Sharif di Siak.

Beliau memiliki sifat terpuji seperti lemah lembut, peramah, mudah tersenyum, suka melawak, tidak mudah marah dan tidak gemar menyakiti hati orang lain.

Mat Indera juga seorang hafiz Al-Quran, gemar bernasyid, berqasidah dan berzanji. berguru kepada Kiayi Haji Fadzil Bentan yang menjadi salah seorang guru dan penasihat DYMM Sultan Ibrahim

Pemuda Melayu ini dilahirkan pada 1920 di Kampung Gombak, Peserai, Batu Pahat, Johor. Menamatkan persekolahan peringkat darjah enam sekolah agama pada tahun 1937, dan bertugas sebagai seorang guru agama di Parit Setongkat, Muar. Beliau melibatkan diri dalam pergerakan politik dengan tujuan memerdekakan tahahair daripada penjajahan inggeris

Mat Indera pernah menjadi ahli sayap pemuda Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Dr Burhanuddin Al-Helmy dan Ishak haji Mohammad (Pak Sako), dikenali sebagai Angkatan Pemuda Insaf (API), atau dikenali sebagai Angkatan Pembunuh Inggeris oleh golongan pemuda fanatik pada masa itu.

Mat Indera telah masuk ke hutan dan meneruskan perjuangan secara gerila pada bulan Jun 1948, mungkin beliau terpengaruh dengan perjuangan Indonesia menentang Belanda, dan bergerak di daerah Muar, sekitar kawasan Lenga, Pagoh, Jorak, Bukit Kepong dan Poris.

Satu-satunya gerila di hutan ialah kumpulan orang-orang Cina dikenali sebagai Bintang Tiga. Hendak tak nak Mat Indera perlu membina hubungan dengan mereka sebagai pelindung walaupun hakikatnya matlamat perjuangan berbeza, lalu Mat Indera dicop oleh pihak Inggeris sebagai komunis yang ganas, berbahaya dan tidak beragama. Mat Indera menjadi ketua Komunis Melayu bagi daerah Muar, Batu Pahat dan juga Melaka. Dalam artikata lain pihak Inggeris ketika itu menganggap Mat Indera sebagai orang yang merbahaya yang mengancam kekuatan Inggeris.

Mat Indera juga dikaitkan dengan peristiwa serangan Balai Polis Bukit Kepong. Sebaliknya menurut saksi, seorang anggota polis marin bernama Abu Bakar yang terselamat dalam serangan berkata Mat indera tidak menyerang, sebaliknya beliau telah melindungi dan menyelamatkan keluarga anggota polis.

Mat Indera memang bertanggungjawab mengarahkan serangan tetapi arahan yang diberikan ialah untuk menangkap beberapa orang anggot polis yang berjudi dan mabuk pada malam Tahun Baru Cina itu, sebaliknya orang-rang Cina di bawah arahan beliau telah membuat pakatan rahsia dan mengingkari perintah lalu membakar dan membunuh anggota polis.

Pihak Inggeris mengaambil kesempatan untuk mengukuhkan dakwaan keganasan Mat Indera, lalu menawarkan $75,000 sebagai hadiah tawaran penangkapan. Mat Indera dikatakan mempunyai ilmu ghaib dan telah beberapa kali terlepas daripada tangkapan. Namun salah seorang pengikutnya bergelar Mat Tukyo telah ditangkap Inggeris dan dipujuk untuk menangkap Mat Indera. Mat Tukyo berunding dengan 2 orang lagi bernama Beladang dan Misban. Mereka berdua dikatakan telah bersetuju menerima tawaran setelah permintaan mereka untuk diberi ganjaran sekeping tanah untuk tapak rumah dan kebun diterima oleh Inggeris.

Pada malam 14 oktober 1952, Mat Indera diajak ke sebuah perjumpaan di kampung Seri Medan, dan beliau dihidangkan tempe goreng dan air kopi yang bercampur dengan kecubung, menyebabkan rasa mengantuk dan mabuk, maka segala tangkal yang dimiliki oleh Mat Indera tercabut dan beliau ditewaskan. Tangannya diikat dengan lalang dan dibawa ke Balai Polis Seri Medan. Dipercayai kehilangan tangkal dan ikatan lalang telah menggugurkan semua kekuatan ilmu kebal Mat Indera.

Mat Indera dipamerkan secara hina oleh pihak Inggeris. Ada yang suka, ada yang sedih. Beliau dipenjarakan di beberapa tempat, dari Batu Pahat ke Johor Bahru, Pulau Pinang, Pudu dan Taiping. Dalam penjara Mat Indera didera. Akhirnya hukuman gantung sampai mati dilaksanakan pada jam 11 malam 30 Januari 1953 di Penjara Taiping. Keesokan hari, dikebumikan di Kampung Jambu Air, Taiping.

~sahabat~

No comments: